Bedeninize Destek Verin: Metabolizmayı Hızlandırmanın Yolları

Bedeninize Destek Verin: Metabolizmayı Hızlandırmanın Yolları

“Metabolizma” artık çoğumuzun günlük hayatta duyduğu bir terim haline geldi. Özellikle metabolizmayı hızlandırmak için yapılan önerileri pek çok iletişim kanalında duyar, görür olduk. Gelin şimdi, metabolizma ile ilgili detaylara daha yakından bakalım ve doğru bilinen yanlışlar hakkında sizi bilgilendirelim. İşte; metabolizma ne demek, metabolizma hızlandırma yöntemleri nelerdir, metabolizmanın hızlı çalışmasının faydaları neler gibi merak ettiğiniz soruların cevapları:

limonlu suyun faydaları

Metabolizma Nedir?

Vücudumuza, yediklerimiz ve içtiklerimiz sayesinde kalori alırız. Vücudumuzun işlevlerini yerine getirebilmesi için ihtiyaç olan enerji ise alınan bu kaloriler sayesinde sağlanır. Vücudun ihtiyacı olan kalori; cinsiyet, yaş, kilo, boy, yapılan fiziksel aktiviteye göre değişebilir1. Metabolizma ise alınan kalorinin hücreler tarafından yakılmasını ve enerjiye dönüştürülmesini belirten, kimyasal ve biyolojik sürecin tanımıdır2.

Yavaş Metabolizmanın Belirtileri Nelerdir?

Yavaş metabolizmanın belirtilerini sıralamadan önce, “Metabolizmanın hızlı olması ne demek?” sorusunun cevabını vermek doğru olacaktır. Hızlı metabolizma, aldığınız kalorilerin hızlı bir şekilde yakılıp enerji haline dönüştürülmesi demektir. Metabolizma yavaş ise de tam tersi geçerlidir. Yani besinler daha yavaş bir şekilde yakılır3. Dolayısıyla metabolizmanız yavaş olduğunda, sebepsiz kilo alabilir, kilo vermekte ya da kilonuzu korumakta bir nebze zorlanabilirsiniz4. Bu belirtilerin yanı sıra; kabızlık, güçsüzlük, cilt kuruluğu gibi yansımalar da metabolizmanın yavaş olduğunun belirtileri olabilir5, 6.

Metabolizmanın Hızlanması İçin Ne Yapmalı?

Metabolizma hızı; genetik ve yaş ile de ilgilidir fakat bu metabolizmanın hızlanmasına katkı sağlayamazsınız anlamına gelmemektedir7. Metabolizmayı hızlandırıcı uygulamalar yaparak ve beslenmenizde bazı noktalara dikkat ederek metabolizma hızınızı artırabilirsiniz. Peki, metabolizmayı hızlandıran şeyler nelerdir? Sıralamaya başlayalım…

limonlu suyun faydaları

Uyku Kalitenize Dikkat Etmelisiniz

Uyku eksikliğinin ya da uyku kalitesindeki düşüklüğün obezite ile bağlantılı olduğu, araştırmalar ile ortaya konulmuştur8. Kilo alımının ise metabolizma hızının yavaş olması ile de ilgili olduğu pek çok araştırmada belirtilmiştir9. Bunun yanı sıra uykusuzluk; kan şekeri seviyesinin yükselmesine, açlık hissini oluşturan ghrelinin artmasına ve tokluk hissi yaratan leptinin ise azalmasına neden olabilir10. Metabolizmanın yavaş olması gibi bir sorununuz varsa fazla yemek yemek, vücudunuzun yakamadığı daha çok kalorinin bedende birikmesi anlamını taşıyabilir. Bu bilimsel sonuçlar doğrultusunda; eğer metabolizma hızınızın yükselmesini istiyorsanız uykunuzu almaya, yetersiz uyumamaya dikkat etmelisiniz.

Oturmak Yerine Ayakta Durmayı Tercih Edebilirsiniz

Vücudunuzun kalori yakabilmesi için ona yardımcı olmalısınız. Ayakta durmak ise kalori yakmak yani metabolizmanızı harekete geçirmek için yapabileceğiniz şeylerden biridir. Eğer imkânınız varsa oturmak yerine ayakta durarak kalori yakabilir ve metabolizmanızı hızlandırabilirsiniz11.

limonlu suyun faydaları

Kas Oranınızı Artırmak İçin Spor Yapabilirsiniz

Kaslar, metabolik açıdan vücuttaki yağlardan daha aktiflerdir yani kas oranı ne kadar yüksekse o kadar fazla kalori yakılabilir12, 13. Hızlı bir şekilde kas yapmak ve aynı zamanda kilonuzu koruyabilmek için ise ağırlık kaldırma egzersizlerini ve kendi ağırlığınızla yapabileceğiniz sporları tercih edebilirsiniz. Eğer bir sağlık sorununuz varsa spora başlamadan önce doktorunuza danışmayı unutmamalısınız.

Biber Tüketebilirsiniz

Acı biberler; metabolizmayı hızlandırma etkisi olan, vücudunuzun hızlı bir şekilde kalori yakmasını sağlayan kapsaisin adlı bir madde içermektedir14. Metabolizmayı hızlandıran besinler arasında yer alan biberin içerisinde bulunan kapsaisin maddesi, sindirimi harekete geçirir15. Eğer gastrit, reflü gibi bir hastalığınız ya da bibere karşı bir hassasiyetiniz yoksa biber tüketerek metabolizmanızı hızlandırabilirsiniz.

Kahve ve Yeşil Çay İçebilirsiniz

Pek çoğumuzun vazgeçilmez içeceklerinden olan kahvenin içeriğinde bulunan kafeinin %3-4; vücuttaki zararlı maddeleri atma konusunda yardımcı olan yeşil çayın ise %4-5 oranında metabolizmayı hızlandırdığı yapılan araştırmalar ile ortaya koyulmuştur16, 17. Ayrıca yapılan araştırmalar; yeşil çayın vücutta depolanan bazı yağların serbest yağ asitlerine dönüştürülmesine de katkı sağladığını ve bu sayede yağ yakma oranını %10-17 oranında arttırabildiğini de belirtmektedir18. Kahve de yağ yakımına katkı sağlayan bir içecektir. Yani bir fincan yeşil çay ya da kahve, kilo vermenize de yardımcı olabilecek içeceklerdir19. Tabii bu içeceklerin içerisindeki maddelere karşı bir hassasiyetiniz varsa ya da bu maddelerle etkileşime girdiklerinde sağlığınız için olumsuz sonuç doğurabilecek ilaç kullanıyorsanız bu tavsiyemizi dikkate almamalısınız. Ayrıca bu içecekleri sınırlı miktarda tüketmek de önemli. İdeal tüketim miktarı için doktorunuza danışmanızı öneririz.

Yeterli Miktarda Su İçmeyi Unutmamalısınız

Vücudunuza İyi Bakın: Su İçmenin Faydaları” yazımızda detaylı olarak anlattığımız gibi yeterli miktarda su tüketmek, organlarınızın işlevlerini yerine getirmesinden zinde olmaya kadar pek çok konuda etkilidir. Bunun yanı sıra su içmek, metabolizmanızın hızlanmasında da yardımcı olabilir20, 21.

Şekerli içeceklerin yerine su tercih etmek vücudunuza aldığınız kalori miktarını azaltır ve kilo alma ihtimalinizin önüne geçebilir22, 23. Araştırmalara göre; 0.5 litre su içmek insan metabolizmasını bir saat içerisinde %10-30 arasında hızlandırmıştır24, 25. Ayrıca soğuk su içmek, daha fazla kalori yakmanıza da yardımcı olabilir. Bunun nedeni ise vücudunuzun, soğuk suyun sıcaklığını, vücut ısısına uygun hale getirmek için daha çok enerji harcamasıdır26, 27.

Gün içerisinde “Acaba buzdolabında soğuk su var mıydı?” diye düşünmemeniz ve temiz suya pratik bir şekilde ulaşabilmeniz için sebil tipi Arçelik su arıtma cihazı yanınızda! Dilediğiniz anda soğuk, sıcak ya da oda sıcaklığındaki suyu size sunan su arıtma cihazınız sayesinde arıtılmış suya pratik bir şekilde ulaşabilirsiniz.

Bu blog sadece bilgi amaçlı olup, sağlık tavsiyesi içermez. Profesyonel tıbbi yardımın yerine geçmeyeceği gibi, teşhis ve tedavi için de kullanılamaz. Bu blogda okuduğunuz herhangi bir içerik nedeniyle tıbbi yardım almayı ihmal etmeyiniz.

Kaynakça

Kaynakça

  1. Metabolism

Hans Kornberg, Encyclopedia Britannica

  • Estimated Calorie Needs Per Day, by Age, Sex, and Phsysical Activity Level
  • Health.gov

  • The Truth About Metabolism / Is It Sluggish Metabolism to Blame for Your Weight Gain?
  • Harvard Medical School

  • Does Metabolism Matter in Weight
  • Harvard Medical School

  • Chronic Constipation, A Review of Literature
  • Mojgan Forootan, MD, Nazila Bagheri, MD, and Mohammed Darvishi, MD

  • Dietary Water Affects Human Skin Hydration and Biomechanics
  • Lidia Palma, Liliana Tavares Marques, Julia Bujan, and Luis Monteiro Rodrigues

  • Does Metabolism Matter in Weight
  • Harvard Medical School

  • Meta-Analysis of Short Sleep Duration and Obesity in Chid and Adults
  • Cappuccio FP, Taggart FM, Kandala NB, Currie A, Peile E, Stranges S, Miller MA

  • Sleep and Metabolism: An Overview
  • Sunil Sharma, Mani Kavuru

  • Short Sleep Duration is Associated with Reduced Leptin, Elevated Ghrelin, and Increased Body Mass Index
  • Shahrad Teheri, Ling Lin, Diane Austin, Terry Young, Emmanuel Mignot

  • Difference in Caloric Expenditure in Sitting Versus Standing Desks
  • Reiff C, Marlatt K, Dengel DR.

  • Skeletal Muscle Metabolism is a Major Determinant of Resting Energy Expenditure
  • Zurlo F, Larson K, Bogardus C, Ravussin E.

  • Contributing Factors and Variability of Energy Expenditure in Non-Obese, Obese, and Post-Obese Adolescents.
  • Vermorel M, Lazzer S, Bitar A, Ribeyre J, Montaurier C, Fellmann N, Coudert J, Meyer M, Boirie Y.

  • Effect of Spiced Food on Metabolic Rate
  • Henry CJ, Emery B.

  • Kapsaisinin (Kırmızı Biber) İnsan Sağlığı Üzerine Etkileri
  • Hülya Çiçek, Necat Yılmaz, Ahmet Çelik, Nurdan Özlü Ceylan, İclal Meram

  • Normal Caffeine Consumption: Influence on Thermogenesis and Daily Energy Expenditure in Lean and Postobese Human Volunteers.
  • Dulloo AG, Geissler CA, Horton T, Collins A, Miller DS.

  • Thermogenic Ingredients and Body Weight Regulation
  • Hursel R, Westerterp-Plantenga MS.

  • Green Tea Extract Ingestion, Fat Oxidation, and Glucose Tolerance in Healthy Humans.
  • Venables MC, Hulston CJ, Cox HR, Jeukendrup AE.

  • Normal Caffeine Consumption: Influence on Thermogenesis and Daily Energy Expenditure in Lean and Postobese Human Volunteers.
  • Dulloo AG, Geissler CA, Horton T, Collins A, Miller DS.

  • Effect of ‘Water Induced Thermogenesis’ on Body Weight, Body Mass Index and Body Composition of Overweight Subjects.
  • Vij VA, Joshi AS.

  • Water-Induced Thermogenesis
  • Boschmann M, Steiniger J, Hille U, Tank J, Adams F, Sharma AM, Klaus S, Luft FC, Jordan J.

  • Drinking Water is Associated With Weight Loss in Overweight Dieting Women Independent of Diet and Activity
  • Stookey JD, Constant F, Popkin BM, Gardner CD.

  • Negative, Null and Beneficial Effects of Drinking Water on Energy Intake, Energy Expenditure, Fat Oxidation and Weight Change in Randomized Trials: A Qualitative Review
  • Jodi J. D. Stookey

  • Water Drinking Incudes Thermogenesis Through Osmosensetive Mechanism
  • Boschmann M, Steineger J, Franke G, Birkenfeld AL, Luft FC, Jordan J.

  • Water-Induced Thermogenesis Reconsidered: The Effects of Osmolatiy and Water Temperature on Energy Expenditure After Drinking
  • Brown CM, Dulloo AG, Montani JP

  • Water-Induced Thermogenesis
  • Boschmann M, Steiniger J, Hille U, Tank J, Adams F, Sharma AM, Klaus S, Luft FC, Jordan J.

  • Water-Induced Thermogenesis Reconsidered: The Effects of Osmolatiy and Water Temperature on Energy Expenditure After Drinking
  • Brown CM, Dulloo AG, Montani JP

    İLETİŞİM FORMU
    x
    Lütfen Ad Soyad bilgilerinizi giriniz.
    Lütfen telefon numaranızı giriniz.
    Lütfen izin kutusunu işaretleyiniz.

    Ticari Elektronik İleti (E-mail, SMS, Whatsapp) Almak İstiyorum.

    Lütfen izin kutusunu işaretleyiniz.

    Kişisel verilerimin, pazarlama süreçlerinin planlanması ve icrası amacıyla; Arçelik tarafından sunulan ürün ve hizmetlerin beğenilerime, kullanım alışkanlıklarıma ve ihtiyaçlarıma göre özelleştirilmesi için işlenmesini ve bu kapsamda tarafıma reklam, promosyon, kampanya ve benzeri iletiler gönderilmesini ve bu amaçla Arçelik'in hizmet aldığı tedarikçilere aktarılmasını kabul ediyorum.

    Kişisel verilerin işlenmesine ilişkin aydınlatma metni.