Çay, Kahve, Meyve Suyu, Gazlı İçecekler… Diğer İçecekler Suyun Yerini Tutar mı?

Çay, Kahve, Meyve Suyu, Gazlı İçecekler… Diğer İçecekler Suyun Yerini Tutar mı?

Günlük su ihtiyacını karşılamak için diğer içecekler yerine su tüketilmesi, diğer içeceklerin su yerine geçmeyeceği pek çok kişi tarafından ifade edilmektedir. Peki, bu gerçekten doğru mu? Örneğin; çay vücudun su ihtiyacını karşılar mı, su yerine kahve içmek doğru mu ya da su yerine gazlı içecekler tüketilebilir mi?

limonlu suyun faydaları

Gazlı ve Tatlandırılmış İçecekler Kalori Alımını Artırır

“Uyandıktan Sonra ve Uyumadan Önce Su İçmenin Faydaları” yazımızda, yapılan araştırmalara göre; kahvaltıdan önce içilen suyun, midenizi bir miktar dolu hissetmenizi sağladığını ve bu doğrultuda kalori alımını %13 oranında azalttığını belirtmiştik1, 2.

Yapılan bir diğer araştırmada ise yemeklerden önce ve yemek sırasında tüketilen suyun yerine gazlı ve tatlandırılmış içecekler koyulduğunda, içeceklerin içerisinde bulunan şeker nedeniyle, kalori alımının arttığı belirtilmektedir. Araştırmaya göre, suyun kalori alımını kısıtlaması, obezite riskini de azaltmaktadır3. Ayrıca gazlı içeceklerin, içerdikleri asit nedeniyle de midenize zarar verebilecekleri bilinmektedir. Dolayısıyla gazlı ve tatlandırılmış içecekler suyun yerini tutmaz. Ayrıca su yerine midenizi bu içeceklerle doldurduğunuz için günlük sıvı alımınız düşebilir.

limonlu suyun faydaları

Kafeinli İçecekleri Tüketirken, Tüketim Miktarına Dikkat Etmelisiniz

Kahve ve çay gibi içeceklerin suyun yerine geçmeyebileceği pek çok uzman tarafından dile getirilse de yapılan son araştırmalar, kahve ve çayın da su ihtiyacını karşılayabileceğini belirtmektedir4. Ayrıca “Bedeninize Destek Verin: Metabolizmayı Hızlandırmanın Yolları” yazımızda da bahsettiğimiz gibi kahve, yağ yakımına katkı sağlayıp kilo vermenize de yardımcı olabilir. Fakat kahvenin bu faydasına, çay ve kahvenin su yerine geçen içecekler arasında yer alma durumuna rağmen dikkat etmeniz gereken önemli bir nokta var: Tükettiğiniz çay ve kahve miktarı! Çünkü kafein, idrar söktürücü bir görev görebilir. Yapılan araştırmalara göre; kafein tüketimi sınırlı kişiler, günde 250-300 mg kafeinli içecek tükettiklerinde idrar çıkışı daha fazla olurken, düzenli olarak kafeinli içecek tüketen insanlarda bu aralık daha az olmuştur5. Fakat yine de bu idrar söktürücü etki, vücudunuzdan fazla sıvı atılmasına neden olabilir ve susuzluk çekmenize sebebiyet verebilir. Ayrıca fazla miktarda kafein tüketmek; uykusuzluk, sinirlilik, baş ağrısı, mide sorunları, kalp çarpıntısı, kas titremesi, sık idrara çıkmak gibi olumsuz etkiler yaşamanıza neden olabilmektedir6. Yetişkinler için tüketilmesi önerilen maksimum kafein miktarı 400 mg olarak ifade edilir ve bu yaklaşık olarak dört bardak filtre kahveye eşittir7. Bu nedenle suyun yerine tamamen çay ya da kahve koymaktansa bu içeceklerin tüketimini sınırlayıp vücudun yaşam kaynağı olan suya ağırlık vermeniz önerilir.

limonlu suyun faydaları

Sıvı İhtiyacı Diğer İçecekler ile Karşılanabilir mi?

Peki, bitki ve meyve çayları ya da alkolsüz diğer içecekler gün içerisinde tüketilmesi gereken su miktarını etkiler mi? Mesela yeşil çay su yerine geçer mi, ayran içmek suyun yerini tutar mı?

Vücudun ihtiyacı olan su, suyun kendisinden ve tüketilen yiyecek ya da diğer içeceklerden sağlanabilmektedir8. Dolayısıyla taze sıkılmış meyve suyu, yeşil çay, ayran gibi içecekler sayesinde de su ihtiyacının bir kısmı karşılanabilir. Fakat yeşil çayda ve diğer bitki ve meyve çaylarında da kafein ya da fazlası sağlığınıza zarar verebilecek maddeler bulunabileceğinden bu içeceklerin de tüketimini sınırlandırmalı ve suyu sade bir şekilde de tüketmelisiniz.

İçtiğiniz Suya Güveniyor musunuz?

Bu yazıyı okuyorsanız su tüketimine dikkat ediyorsunuz demektir. Peki, içtiğiniz suyun temizliğinden ne kadar eminsiniz?

Pek çok kişi gibi siz de evinize, iş yerinize damacana su alıyor olabilirsiniz. Fakat birden fazla kez kullanılan damacanaların temizliği ve bu şişelere depolanan suyun güvenliği konusunda kafanızda soru işaretleri olabilir. Arçelik su arıtma cihazları ise musluktan akan suyunuzu arındırarak temiz ve kaliteli suya, dört aşamalı filtreleme işlemi sonrasında pratik bir şekilde ulaşmanızı sağlar. Böylece sadece içtiğiniz suyun kalitesinden emin olmakla kalmaz, arıtılmış su ile yaptığınız çay ve kahve gibi içeceklerin daha lezzetli olmasını da sağlayabilirsiniz. Bu arada dilerseniz “Lezzetten Ödün Vermeyin: Çayı ve Kahveyi Daha Lezzetli Kılabilecek İpuçları” yazımız sayesinde, tadı damağınızda kalacak çay ve kahve yapımı hakkındaki tüyolara ulaşabileceğinizi not düşelim.

Bu blog sadece bilgi amaçlı olup, sağlık tavsiyesi içermez. Profesyonel tıbbi yardımın yerine geçmeyeceği gibi, teşhis ve tedavi için de kullanılamaz. Bu blogda okuduğunuz herhangi bir içerik nedeniyle tıbbi yardım almayı ihmal etmeyiniz.

Kaynakça

  1. Water Consumption Increases Weight Loss During A Hypocaloric Diet Intervention in Middle-Aged And Older Adults.

    Dennis EA1, Dengo AL, Comber DL, Flack KD, Savla J, Davy KP, Davy BM.

  2. Water Consumption Reduces Energy Intake at a Breakfast Meal in Obese Older Adults

    Davy BM, Dennis EA, Dengo AL, Wilson KL, Davy KP

  3. The Impact of Water Intake on Energy Intake and Weight Status: A Systematic Review

    Melissa C. Daniels and Barry M. Popkin

  4. No Evidence of Dehydration with Moderate Daily Coffee Intake: A Counterbalanced Cross-Over Study in a Free-Living Population

    Sophie C. Killer, Andrew K. Blannin, and Asker E. Jeukendrup

  5. Caffeine Ingestion and Fluid Balance: A Review

    Maughan RJ, Griffin J.

  6. Caffeine: How Much is To Much?

    Mayo Clinic

  7. Caffeine: How Much is To Much?

    Mayo Clinic

  8. The Hydration Equation: Update on Water Balance and Cognitive Performance

    Shaun K Riebl, MS, RD, PhD Student and Brenda M. Davy, PhD, RD, FACSM, Associate Professor

  9. Bisphenol A: Food Exposure and Impact on Human Health

    Susana Almeida António Raposo Maira Almeida‐González Conrado Carrascosa

  10. Fluorene-9-bisphenol is anti-oestrogenic and may cause adverse pregnancy outcomes in mice

    Jianying Hu

İLETİŞİM FORMU
x
Lütfen Ad Soyad bilgilerinizi giriniz.
Lütfen telefon numaranızı giriniz.
Lütfen izin kutusunu işaretleyiniz.

Ticari Elektronik İleti (E-mail, SMS, Whatsapp) Almak İstiyorum.

Lütfen izin kutusunu işaretleyiniz.

Kişisel verilerimin, pazarlama süreçlerinin planlanması ve icrası amacıyla; Arçelik tarafından sunulan ürün ve hizmetlerin beğenilerime, kullanım alışkanlıklarıma ve ihtiyaçlarıma göre özelleştirilmesi için işlenmesini ve bu kapsamda tarafıma reklam, promosyon, kampanya ve benzeri iletiler gönderilmesini ve bu amaçla Arçelik'in hizmet aldığı tedarikçilere aktarılmasını kabul ediyorum.

Kişisel verilerin işlenmesine ilişkin aydınlatma metni.